Waarom & Hoe
Al meer dan 15 jaar helpt Eva den Heijer studenten bij het formuleren van leerdoelen en hun professionele ambities als tutor en studieadviseur aan de HKU Utrechtse Hogeschool voor de Kunsten. Dit bleek voor veel studenten best lastig.
'Wat wil je worden?’
'Wat moet je leren?’
'Wat betekent het om kunstenaar of ontwerper te worden?’
'Wat voor kunstenaar of ontwerper wil je worden?' etc. etc. .
Complexe vragen, misschien omdat ze gericht zijn op het begrijpen van een vak. Voor de meeste studenten bestaat hun kennis van dit beroep puur uit concepten, omdat ze (nog of niet veel) ervaring hebben met wat het betekent om kunstenaar of ontwerper te zijn. En eigenlijk zijn dit ook heel filosofische vragen. De realiteit is ambigu. Dit is precies waar filosoof Imara Felkers het in haar lessen over had. En terwijl studenten voortdurend door hun docenten werden verteld om meer te spelen, besloten Eva den Heijer en Imara Felkers in 2013 om hun studenten te vertellen en te leren over Spelen.
OWN IT
Zeker in tijden als deze waarin technologische ontwikkelingen en veranderingen in rap tempo op ons afkomen en van invloed zijn op bestaande beroepen en tegelijkertijd beroepen creëren die we nog niet kennen, is agency en het creëren van een eigen betekenis aan een beroep een noodzaak. Van een beroep echt het jouwe maken betekent dat je jezelf goed kent: je sterke en zwakke punten, gewoontes (goed en slecht), eigenaardigheden, hobby's, interesses etc., en daar optimaal gebruik van maken in je studie en je werk. Inzicht krijgen in je eigen polyfonie en mensbeelden: dat we geen 1-dimensionale wezens zijn, is cruciaal.
PLAY IT
Spelen kan ook fungeren als een hulpmiddel om het zelf te begrijpen. Ervaar hoe je spelenderwijs binnen complexe sociale systemen kunt navigeren en met vertrouwen kunt leiden.
DESIGN IT
Door vanuit een ontwerpperspectief naar leren en onderwijs te kijken, ontstaan nieuwe, alternatieve oplossingen. Denken als ontwerper gaat verder dan het krijgen van een goed idee. Het is een gedisciplineerde manier om problemen op te lossen, door het onderzoeken en creëren en testen van prototypes via een iteratief proces. Bouw lenigheid in denken en doen, geworteld in je eigen spelprincipes.